Mona Lisa ble stjålet!? Er det mulig?

Av Maria Verkhovskaya

Er dette virkelig sant?

Mona Lisa er stjålet!” – hadde vi sett denne overskriften i dagens aviser, ville vi sikkert tenkt at dette var en spøk. Spøk var det dog ikke da denne nyheten overstrømmet avisforsidene verden rundt for litt over hundre år siden.

Et mysterium i Louvre – hva er det som egentlig skjedde?

Dørene åpnes som vanlig denne morgenen 22. august 1911, museumsvertene tar sine plasser, og besøkende begynner å komme. Ingenting tyder på at noe er galt, og ingen reagerer på den relativt lille tomme plassen med spikere i veggen der Leonardo da Vincis Mona Lisa pleide å henge.

«Hun ble sikkert tatt inn til restaurering eller til fotografen», tenker museumsvertene og de besøkende som i det hele tatt legger merke til mangelen.

Mona Lisa hadde alltid vært et beundret kunstverk, men tilbake i 1911 var hun ennå ikke kjent som et verdensberømt ikonisk maleri. Det ble ingen panikk, og det tok mer enn et døgn før noen fullt ut forsto at maleriet virkelig var stjålet. Da Louvre endelig meldte tapet til politiet, var Mona Lisa allerede langt utenfor deres rekkevidde.

Maleri av Louis Beround. Monalisa i Louvre. 1911
Louis Beround (1852 – 1930). Oljemaleri. Monalisa i Louvre. 1911. Public doimain, Wikimedia Commons.
Arkivfoto. 1911. Louvre, den tomme veggen i Salon Carré etter tyveriet av Mona Lisa
Den tomme veggen i Salon Carré i Louvre etter tyveriet av Mona Lisa 1911. Public domian, Wikimedia Commons

Mona Lisas vei til verdensberømmelse

Den mystiske forsvinningen av Leonardo da Vincis mesterverk fra Louvre vekket naturlig nok enorm interesse, og tyveriet ble et internasjonalt mediefenomen. Det skapte en følelse av tap, en kollektiv erkjennelse av hvor sårbare og uerstattelige kunstverk egentlig var.

Maleriet dukket opp på forsider over hele verden, og historien om det forsvunne kunstverket fascinerte også folk som aldri før hadde hørt om Mona Lisa.

Denne omfattende mediedekningen bidro til å forvandle Mona Lisa til det globale ikonet hun er i dag.

Etterforskningen i gang! Pablo Picasso mistenkt!

Som i en klassisk detektivhistorie fulgte etterforskningen et labyrintisk spor av ledetråder. Ingen ante hvordan et såpass kjent maleri kunne forsvinne fra et av verdens mest bevoktede museer. Mistanken gikk fra en internasjonal kunstbande til en mulig bestilling fra en velstående samler.

Blant de som ble mistenkt, var også den berømte kunstneren Pablo Picasso. Picasso var kjent for sitt radikale syn på kunst, og han hadde vært en del av en krets som blant annet besto av poeten Guillaume Apollinaire, som også ble mistenkt i etterforskningen. Det hevdes at Apollinaire hadde i 1907 offentlig erklært at Louvre burde brennes ned, noe som utvilsomt skapte mistenksomhet.

Apollinaire var en venn av Picasso, og da politiet fant ut at Apollinaires tidligere assistent Géry Pieret hadde stjålet små skulpturer fra Louvre, gikk mistankene videre til Picasso. Det hevdes videre at Picasso hadde kjøpt disse stjålne skulpturene. Selv Picasso skal ha nektet enhver kjennskap til Pierets handlinger og tok avstand fra Apollinaires uttalelser under avhør.

Til tross for spekulasjonene, ble det aldri funnet bevis for at Picasso var involvert i tyveriet av Mona Lisa, og både han og Apollinaire ble frikjent etter dramatisk avhør og rettsbehandling.

Etterforskningen fortsatte, det var utallige teorier, men ingen tydelige ledetråder og ingen løsning.

Tiden gikk, og Mona Lisa forble borte i flere uker, måneder, år…

Hvem stjal Mona Lisa?

En dag var etterforskerne virkelig nære på! Så nære at de sto rett ved skapet der Mona Lisa lå gjemt, mens de avhørte en av Louvres ansatte i hans hybel. Å mistenke en enkel håndverker som hadde jobbet i museet, uten noe synlig motiv og uten noen bevis, virket som bortkastet innsats. Etterforskerne forlot hybelen uten å oppdage noe, og Mona Lisa forble skjult i den enkle hybelen i Paris i over to år.

Hvem var han? En vanlig mann med en uvanlig plan. Navnet hans var Vincenzo Peruggia. Han var en italiener fra Dumenza, en liten by i Lombardiet. Til Paris kom han for å tjene til livets opphold. Han var håndverker og maler, og jobbet blant annet med å lage rammer til kunstverk. Etter hvert fikk han arbeid på Louvre-museet.

For italienske immigranter var livet i Frankrike langt fra enkelt, ikke minst på grunn av stadige fornærmelser og diskriminering. Peruggias datter forteller i et intervju at de franske medarbeiderne stadig ydmyket ham og kalte ham ikke annet enn «makaroni».

Var det frustrasjon og hevn for fornærmelsene som fikk ham til å tenke på å stjele Leonardos mesterverk? Eller handlet det om et dypere ønske om rettferdighet, ikke bare for seg selv, men også for de mange italienske mesterverkene han mente urettmessig ble tatt av Napoleon og holdt i fransk eie? Ønsket han å bli rik, eller bare berømt og husket? – Det er fortsatt uklart hva som fikk Peruggia til å gjennomføre sin vanvittige idé om å stjele Mona Lisa.

Uansett motivene, gikk han til handling.

Foto av Vincenzo Peruggia - tyven av Mona lisa
Vincenzo Perugia – tyven av Mona Lisa (1881 – 1925) Foto 1909. Public domain, Wikimedia Commons

Hvor enkelt var det å stjele Mona Lisa?

Den 21. august 1911, en mandag da museet var stengt for vedlikehold, gikk Peruggia inn i Louvre. Han hadde på seg en av de hvite arbeidermantlene som museets ansatte brukte, noe som gjorde at ingen mistenkte ham. Peruggia kjente museet godt, visste når vaktene var mindre oppmerksomme, og tok seg direkte til rommet der Mona Lisa hang. Han tok maleriet ned fra veggen, fjernet det fra rammen, og forlot museet med maleriet skjult under kappen sin.

Den nokså lille størrelsen på maleriet gjorde det relativt enkelt å bære ut, uten at noen la merke til noe. Peruggia tok deretter Mona Lisa med seg til sin lille hybel.

Rammen ble senere funnet i en trappeoppgang, noe som bidro til å innse at dette var et tyveri.

Tenk hvor enkelt det var å stjele Mona Lisa!

Mona Lisa hjemme i Firenze

Peruggia ble ikke fanget gjennom politiets etterforskning. To år senere forsøkte han å returnere maleriet til Italia.

Sammen med Peruggia reiser Mona Lisa tilbake til Firenze. Her tilbringer hun en tid gjemt på et rom i et billig vertshus, mens Peruggia setter i gang sin endelige plan.

Han kontakter kunstforhandleren Alfredo Geri og direktøren for Uffizi-galleriet, Giovanni Poggi, og tilbyr å returnere Mona Lisa hjem til Firenze. Han hevder at maleriet var blitt ulovlig tatt av Napoleon (noe som ikke var tilfelle med Mona Lisa, som hadde blitt brakt til Frankrike av Leonardo da Vinci i 1516). Peruggia ber også om en belønning for sin rettferdige, patriotiske handling. Etter at Geri og Poggi hadde bekreftet maleriets ekthet, ble politiet varslet, og Peruggia ble arrestert.

Mona Lisa ble returnert Louvre i januar 1914, etter å ha vært utstilt i Firenze for en kort periode. Returen til Louvre hadde skapt så stor oppmerksomhet at det forvandlet maleriet fra å være beundret, men ikke verdensberømt, til å bli det globale ikonet vi kjenner i dag. Mange spekulerer i at uten denne enorme mediedekningen ville Mona Lisa kanskje ikke hatt samme status den har i dag.

Arkivfoto, Mona Lisa i Uffizi 1913.
Mona Lisa i Uffizi 1913. Uffizis direktør Giovanni Poggi til høyre. Public domain, Wikimedia Commons.

Hva ble straffen for å stjele Mona Lisa?

Vincenzo Peruggia ble dømt til ett år og 15 dagers fengsel for tyveriet av Mona Lisa, men han slapp ut etter kun syv måneder. Hans forsøk på å rettferdiggjøre tyveriet som en patriotisk handling bidro trolig til den milde dommen.

Tanker og refleksjoner

Fra et tyveri som nesten gikk ubemerket, til et medieoppstyr som gjorde et mesterverk til et ikon.

I dag er det enda lettere å forstå hvordan alt fra kunstverk til mennesker og produkter kan oppnå ikonstatus gjennom mediemakt. Sosiale medier, filmer, reklamer og musikkvideoer gjør det mulig å skape gjenkjennelse og assosiasjoner raskt og effektivt. Dette er ikke lenger bare basert på objektets eller personens iboende verdi eller talent, men også på historiene som spinnes rundt dem. Virale øyeblikk, skandaler eller uvanlige hendelser kan gjøre noe ordinært til et globalt fenomen. Tyveriet av Mona Lisa ga henne en fortelling – en historie om mystikk, tap og triumf – som gjorde henne til noe langt mer enn bare et maleri.

Hva hadde skjedd om Peruggia hadde stjålet et annet maleri? Ville Mona Lisa likevel ha blitt et slikt ikon?

Er det magien i Leonardos verk, hennes gåtefulle smil, eller er det mediemakten som gjorde henne berømt?

Del gjerne dine tanker i kommentarene.

Arkivfoto. Mona Lisas retur til Louvre i 1913.
Mona Lisas retur til Louvre i 1913. Public domain, Wikimedia Commons

Visste du at…?

Inntil nylig kunne du faktisk bo på hotellet hvor Mona Lisa ble skjult! Hotel La Gioconda i Firenze var et enkelt og billig hotell med svært lave Google-anmeldelser, som du fortsatt kan finne på nettet.

Til tross for den verdenskjente forbindelsen til Mona Lisas tyveri, ble hotellet nedlagt. Kanskje noen en dag vil gjenopplive hotellet og gjøre det til en attraksjon knyttet til denne utrolige historien?

Til tross for nedleggelsen kan Via Panzani 2, der hotellet lå, fortsatt være en destinasjon for kunst- og historieinteresserte turister som ønsker å gå i Peruggias fotspor.

Bli med oss til Paris 16. – 20. mars og se Mona Lisa i Louvre!
Kunstreise til Paris. Vårens sjarme, kunsthistoriske mesterverk og minneverdige måltider. BESTILL NÅ!

Legg igjen en kommentar





Innspirasjon fra Kulturbloggen