Hugo van der Goes (1440 - 1488)

Kongenes tilbedelse (atertriptyk)

Olje | Lerret 96,3 x 109,2 сm

Nederland, 1400-tallet

I Eremitasjen, St. Petersburg fra 1797

 

Tekst: Maria Verkhovskaya

 

 

Reisemål: Russland, St. Petersburg

Årets julemotiv fra Eremitasjen

Julen nærmer seg. Julemotivet vårt i år kommer fra Eremitasjens samlingen. Tradisjonelle julemotiver i vesteuropeisk kunst, som er presentert i Eremitasjen, er "Kongenes tilbedelse" og "Hyrdenes tilbedelse". Bildet jeg velger denne gangen heter "Kongenes tilbedelse", men det viser både konger og hyrder som kom for å tilbe Jesu-barnet. Dette er et altertriptyk, malt av nederlandske kunstneren Hugo van der Goes en gang på 1400-tallet.

 

Jeg har alltid vært fascinert av tidlig nederlandsk kunst. Først og fremst på grunn av suverene dyktighet i fremstilling av detaljene. Vi kan gjerne bruke et forstørrelsesglass for å se hvor perfekt de minste elementene er tegnet. Denne virtuose teknikken i kombinasjon med den kantete, lineære tegningen, gir bildet en unik, egenartet sjarm. De fine, mettede fargene (bildet ble nylig restaurert) tiltrekker vår oppmerksomhet og bidrar til å skaffe en festlig, høytidelig atmosfære.

 

Så er det en historie som blir fortalt, og ikke bare en, men flere. Bildet er gøy og underholdene å se på. Det er mange scener og mye som skjer på lerretet samtidig. Vi blir nysgjerrige og vil gjerne se alle elementer for å forstå hele handlingen. La oss prøve!

 

Som om vi leser en bok, starter vi øverst i venstre fløyen. I bakgrunnen ser vi to kvinner som møter hverandre. Dette er Jomfru Maria og Elisabet, moren til døperen Johannes. Dette symboliserer foreningen av Det gamle og Det nye testamente. Scenen i forgrunnen viser omskjæringen av Jesus. Dette jødiske ritualet fremkommer som en slags «forgjenger» av kristen dåp.

Den største oppmerksomhet får selvfølgelig den sentrale delen.

Handlingen her starter på fjelltoppene i den øverste delen av bildet. Øverst til høyre ser vi hyrdene som blir vekket av en engel og som kommer for å tilbe Jesu-barnet. Hyrdene ser vi på toppen av krybben som ser ut som ruin av en gammel bygning. Ruiner av romerske templer ble ofte malt på slike bilder for å vise nederlag av den gamle, hedenske verden og fødselen av Kristendom.

Øverst til venstre ser vi vismenn som møtes i Golgata. Omringet av tjenestefolk kommer de for å tilbe Jesu. De tre vismenn eller konger er i ulike aldre. I tillegg til livets ulike stadier, representerer de også tre deler av verden - Europa, Asia og Afrika som har anerkjent Jesus som kongenes konge. Vismennene brakte med seg tre gaver: gull til Jesu som konge, røkelse til Jesu som Gud, og myrra (ble brukt for balsamering) til Jesu som menneske.

Hovedfiguren på første plan er Jomfru Maria med Jesu-barnet. Bak dem holder englene et rødt teppe med vakkert ornament. Dette virker både som tronen for kongenes konge og som et slags bindeledd mellom jord og himmel.

Den høyre fløyen forteller en annen historie. De sentrale figurene er soldaten med sverd og en hjelpeløs kvinne. Ved første blikk, virker det som om det er kvinnen soldaten kommer til å ta livet av i neste øyeblikket. Når vi ser nærmere, forstår vi fort at det er ikke kvinner, men barn soldatene er ute etter. Dette er nemlig historie om kong Herodes og Barnemordet i Betlehem beskrevet i Matteus-evangeliet. Scenen er visst på en dynamisk og emosjonell måte. Herodes soldat på første planen har på deg en moderne rustning fra 1400-talletet. Dette er representativt for renessansen, bl.a. Leonardo da Vinci malte også Jomfru Maria kledd i moderne klær.

Hugo van des Goes mesterverk «Kongenes tilbedelse» er hans eneste bilde i Eremitasjen og i Russland.

 

En gåtefull historie

Bildets historie er gåtefull, like gåtefull som livshistorie til kunstneren selv.

Først og fremst, er det en gåte hvordan dette triptyket havnet på et transportkontor i Vinterpalasset. Det var nemlig der det plutselig dukket opp i 1810. Bildet ble straks flyttet til Eremitasje-samlingen.

Det var ingen tvil at dette var et mesterverk som hørte til nederlandsk skole. Det var dog ingen som visste hvem maleren var. Bare på 1900-tallet hadde kunsthistorikerne endelig blitt enige om at triptyket var malt av Hugo van der Goes.

Det er også mye gåtefullt rundt selve Hugo van der Goes. Ingen vet for sikkert når eller hvor han ble født. Det er dog kjent at han fikk lov å komme tilbake til Gent i 1451. På bakgrunn av dette, tror historikere at han enten ble født i Gent eller i nærområdet, og at han måtte ha gjort galt noe for å bli først utvist og så benåd. Videre vet vi at han ble mester i kunstners laug i Gent i 1468, han hadde mektige kunder, mange bestillinger og høye honorarer. Da han var på toppen av sin karriere, skjer det plutselig noe rart. Han legger ned sitt verksted i Gent og flytter til et kloster. Bare mange år senere ble det kjent at han søkte tilflukt i klosteret på grunn psykiske lidelser og selvmordstanker. Men, heller ikke i klosteret fikk han ro, bestillinger fortsatte å strømme inn, så han slapp ikke penselen helt til han døde, trolig som følge av et psykisk sammenbrudd.

Triptyket av Hugo van der Goes er utstilt i salen 261 i det lille Eremitasjen (avdelingen for nederlandsk kunst fra det 15. og 16 århundre). Ta gjerne en titt på den neste gang du er i St. Petersburg.

 

ABONNER  PÅ  VÅR  KULTURBLOGG/NYHETSBREV

Sender skjema ...

Det oppstod en feil i serveren.

Skjema mottatt.

ST. PETERSBURG-SPESIALISTEN AS / ART TRAVEL

Org.No 880392 42MVA

Øvre Eikervei 14, 3048 Drammen

Tel. +47 32 20 10 40

info@ARTtravel.no

 © ART travel / St. Petersburg-spesialisten AS